Het publiek tijdens de opening van Ciné Solidair in Hasselt, Cinema Zed

Hasselts filmfestival Ciné Solidair opent met coming-of-age verhaal van DJ ahmet

Met een uitverkochte openingsavond ging Ciné Solidair sterk van start in Cinema ZED Hasselt. Het filmfestival opende met DJ Ahmet en brengt een week lang solidaire cinema met actuele en maatschappelijke thema’s.

Elian Pergola

Auteur

14 december 2025

Gepubliceerd

3 min

Leestijd

Met een volledig uitverkochte openingsavond ging Ciné Solidair op 12 december van start in Cinema ZED Hasselt. Coördinator Nathalie Croisiaux toonde zich bijzonder opgetogen over de grote opkomst. 

“Ciné Solidair is een klein en gezellig festival dat bijzonder is omwille van zijn thema’s,” benadrukte Nathalie. “Dankzij de steun van Stad Hasselt kunnen we ook onderwerpen aansnijden die niet gemakkelijk zijn, maar wel noodzakelijk.” Het festival wil bewust films tonen die zelden hun weg vinden naar de reguliere cinema. 

Tine Jans spreekt het publiek toe (Cato Boelen © 2025)

Ook schepen van internationale solidariteit Tine Jans (Vooruit) sprak het publiek toe en onderstreepte het verbindende karakter van het festival. “Ciné Solidair is er om moeilijke thema’s bespreekbaar te maken, met de juiste omkadering zoals workshops, thema-avonden en nabesprekingen,” klonk het. 

"Ciné Solidair is er om moeilijke thema’s bespreekbaar te maken, met de juiste omkadering"
- Tine Jans (Hasselts Schepen, Vooruit)

Volgens Jans draait het festival niet alleen om confronterende verhalen, maar ook om perspectief en hoop. “De insteek is echte verbinding. Internationale solidariteit speelt zich niet altijd af aan de andere kant van de wereld, maar kan gewoon hier in Hasselt beginnen.” 

Opening met Macedonisch-Turkse “DJ Ahmet”

De boodschap van internationale solidariteit werd kracht bijgezet door de keuze van de openingsfilm DJ Ahmet, een ontroerend verhaal over een Turkse jongen die tussen de Noord-Macedonische bergen opgroeit in een simpele boerenfamilie. Wanneer hij 16 wordt, haalt zijn vader hem van school zodat Ahmet op de schapen kan letten terwijl hij Naim meeneemt voor een behandeling. 

Naim is Ahmet’s jongere broertje en durft niet te praten. Waarom is niet helemaal duidelijk, maar volgens de ‘genezer’ is Naim bezeten door geesten. Wellicht valt Naims onwil om te praten eerder toe te schrijven aan het verlies van zijn moeder. 

Voor de film werden er Turkse hapjes geserveerd (Cato Boelen © 2025)

Wanneer Naim op een avond wonderswaardig aan zijn oudere broer Ahmet vertelt dat hij niet meer naar de genezer wil gaan, probeert Ahmet zijn vader ervan te overtuigen dat Naim genezen is. Maar in de ochtend komt er opnieuw geen woord uit Naim en zet zijn vader voort: Naim zal opnieuw bij de genezer in behandeling gaan. 

(A)typische coming-of-age

Later zal Naim het ook voor Ahmet opnemen als die het huwelijk van zijn geliefde probeert tegen te houden. Ahmet heeft een rijk meisje leren kennen op een festival. Ze zijn smoorverliefd op elkaar, maar helaas is zij uitgehuwelijkt aan een Duitse jongeman. 

Uit melancholie naar zijn moeder - en in de hoop dat het Naim zal helpen praten - installeert Ahmet een geluidsinstallatie op zijn tractor. Hij neemt zijn broertje en zijn geliefde mee naar een afgelegen stuk land, net buiten het dorp en met een prachtig zicht op de zonsondergang. 

Daar toont Ahmet het meisje zijn magische, muziekmakende tractor: “uniek in zijn soort.” Het meisje doopt hem om tot “DJ Ahmet,” een koosnaam die hem alle eer aan doet, in herinnering aan Ahmet’s moeder. Uiteindelijk is het ook de muziek die Ahmet, Naim en zijn vader weer samenbrengt. 

De film vertelt dus een atypische coming-of-age verhaal. Typisch in de zin van het woord: er zit humor, liefde en veel herkenbaarheid in voor jongeren die nog passioneel door het leven gaan. Atypisch omdat de scenesetting in de Macedonische bergen een beeld is dat we niet vaak zien. 

Veelbelovende kalender

DJ Ahmet won eerder dit jaar de publieksprijs op het Sundance Film Festival in de Verenigde Staten. De film zette meteen de toon voor een week vol solidaire cinema. 

Banner Ciné solidair Cinema Zed Hasselt

Op de planning staat onder meer een klimaatdocumentaire van Eric Goens, “2050”. Daarin neemt Vlaanderends bekendse reportagemaker de kijker mee naar Antarctica. Met indrukwekkende beelden, gefilmd in extreme omstandigheden tot -30°C, maakt 2050 de klimaatproblematiek tastbaar.

Verder tipt coördinator Nathalie “Eagles of the Republic”. “Voor mij is dat de topper van Ciné Solidair,” vertelt ze. De film zoomt in op corruptie en machtsmisbruik en doet dat zonder te vervallen in simplistische antwoorden. “Ik had eerst schrik, omdat het een volledig Arabischtalige film is en bijna twee uur duurt, maar ik was van het begin tot het einde mee,” aldus Croisiaux. 

Wie nog wil genieten van het alternatieve filmfestival, kan nog tot vrijdag 19 december terecht in Cinema ZED in Hasselt. Tickets zijn - uit solidariteit - slechts €5,00 en zijn voor de meeste voorstellingen nog beschikbaar. Meer info via uitinhasselt.be.