Nieuwe ticketprijzen, zelfde oude stakingsritme: de NMBS vernieuwde haar aanbod

Nieuwe ticketprijzen, zelfde oude stakingsritme: de NMBS vernieuwde haar aanbod

In 2025 rolt de NMBS een vers, vereenvoudigd ticketsysteem uit. Goedkoper reizen, minder keuzestress… behalve op de dagen dat het personeel weer plat ligt. We leggen het uit, mét stakingskalender inbegrepen.

Gilis Kaat

Auteur

04 november 2025

Gepubliceerd

5 min

Leestijd

De NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen) veranderde in oktober 2025 haar abonnementen- en ticketaanbod grondig. Treinreizen worden zo voordeliger en 'eenvoudiger' voor reizigers. Tegelijk kondigen de spoorbonden ook nieuwe stakingen aan, waardoor jullie, de treinreizigers, opnieuw hinder kunnen verwachten.

Hieronder zetten we de belangrijkste wijzigingen in het ticketsysteem op een rij. We besteden aandacht aan studenten en geven een vooruitblik op de geplande stakingen.

Tickets en tarieven: wat is er nieuw?

Het nieuwe ticketsysteem is vanaf oktober 2025 van kracht en brengt heel wat veranderingen met zich mee. Treintickets zijn voortaan meestal goedkoper, vooral tijdens daluren (met train+). De daluren vallen op weekdagen vóór 6u, tussen 9u en 16u, en na 18u. Tijdens deze daluren én in het weekend krijgen alle reizigers automatisch een goedkoper tarief. Let op: tarieven in verband met dal- en spitsuren gelden enkel indien je een train+ kaart hebt.

Een grote verbetering is dat reizigers niet langer zelf hoeven uit te zoeken welk ticket het voordeligst is voor hun traject. Zowel aan de automaat, in het loket als op de app krijg je nu onmiddellijk het goedkoopste ticket. Dat gebeurt op basis van je leeftijd en het reismoment. Je duidt simpelweg aan of je een volwassene, jongere of senior bent en of je tijdens de daluren reist of niet. Zo betaal je nooit te veel en wordt een reis plannen gebruiksvriendelijker.

Nog een belangrijke wijziging is dat de vroegere afstandsonafhankelijke tickets verdwenen zijn. Dat ging dan over de formules zoals de Standard Multi (10-rittenkaart voor alle afstanden) en de Youth Multi. Die bestaan dus niet langer. langer. In de plaats daarvan geldt voor alle jongeren onder 26 jaar voortaan een vaste korting van 40% op elk treinticket. Deze 40% jongerenkorting geldt bovendien elk moment van de dag en voor alle trajecten, ook tijdens de spitsuren.

Voor langere afstanden kan de prijs door de nieuwe afstandsberekening evenwel hoger uitvallen dan voorheen met de oude Multi-tickets. Wie vroeger €62 betaalde voor een Youth Multi, kon voor €6,20 van Genk naar Brugge. Dezelfde prijs betaalde je tussen Hasselt en Genk omdat het ticket geen rekening hield met de afstand. Nu kost Genk-Brugge €12,50 of €5,50 met Train+. Voor Hasselt-Leuven betaal je als jongere €6,10 en met Train+ zelfs maar €3,70, als je in de daluren reist.

Prijsvoorbeeld volgens de oude en nieuwe NMBS-tarieven

Nieuw: de train+ kaart

NMBS lanceert met het nieuwe systeem nu ook een voordeelkaart: de Train+ kaart. Dat is een kortingskaart die reizigers bijkomende voordelen oplevert, weliswaar tegen een vergoeding. De Train+ kost voor jongeren (onder 26 jaar) €32,00 per jaar. Momenteel is er echter een actietarief: als je je kaart voor 1 januari 2026 aankoopt, kan dat voor slechts €16,00. In ruil hiervoor krijg je extra korting van 40% tijdens de daluren, bovenop de standaardkortingen.

Daarnaast betaal je met Train+ nooit meer dan het maximumtarief. Het tariefplafond is vastgelegd op maximaal €14,00 per rit voor volwassenen en €5,50 per rit voor jongeren (dit bedrag was voorheen €7,70 voor jongeren). Dat wil zeggen dat ook in de spitsuren dure trajecten niet meer dan dat plafond zullen kosten voor kaarthouders. De korting van Train+ komt bovendien bovenop de 40% korting die je als jongere al krijgt. Let wel, de Train+ kaart is persoonsgebonden (op naam) en dus niet gratis. Reizigers moeten zelf afwegen of de aankoop loont voor hun reisgedrag.

Stel: je reist van Bilzen naar Brussel-Centraal, een traject van zo’n 100 kilometer. Als jongere krijg je standaard al 40% korting, maar zonder Train+ betaal je voor een rit nog steeds zo’n €11,10. Met de Train+ kaart betaal je daarentegen nooit meer dan €5,50, ook tijdens de spits. Dat is een besparing van ruim €6,00 per rit. Maak je dat soort ritten vaker, denk aan een paar keer per maand naar Brussel, Gent of Antwerpen, dan heb je die kaart na een paar treinuitstapjes al terugverdiend. Zeker nu ze tijdelijk slechts €16,00 kost, is het dus een mooie deal voor studenten die vaak buiten hun vaste traject reizen.

Abonnementen: wat met studenten en pendelaars?

Goed nieuws voor wie een treinabonnement heeft: de prijzen en formules van bestaande abonnementen blijven ongewijzigd onder het nieuwe systeem. De grote tariefhervorming focust op losse tickets en kortingen, terwijl treinabonnementen hun oorspronkelijk tarief behouden. Dat betekent dat pendelaars en studenten met een abonnement geen prijsstijging voelen door deze hervorming en hun abonnement kunnen blijven gebruiken zoals voorheen.

Specifiek voor studenten blijven de voordelige formules behouden. De NMBS biedt twee belangrijke opties aan voor studenten jonger dan 26 jaar:

  • Student Abonnement: dit is een klassiek treinabonnement voor een vast traject, bijvoorbeeld van je thuis naar je school of campus. Je kan kiezen voor een geldigheid van 1 maand, 3 maanden of 12 maanden, naargelang je noden. Het jaarabonnement is echter het meest voordelig: je reist dan 12 maanden voor de prijs van 10 maanden en krijgt met andere woorden, twee maanden gratis.

    De kostprijs hangt af van de afstand tussen je woonplaats en je onderwijsinstelling. Dit Student Abonnement is veruit de voordeligste formule als je regelmatig pendelt. Zo geeft NMBS aan dat het gemiddeld 80% goedkoper is dan een normaal woon-werkabonnement voor dezelfde afstand. Voorwaarde is wel dat je een geldige school- of studententenattest kunt voorleggen (voor 18+), zodat het abonnement uitsluitend door studenten gebruikt wordt.
  • Student Multi: dit is een flexibele 10-rittenkaart, ideaal voor kotstudenten of studenten die 2 à 3 keer per week dezelfde route reizen. De Student Multi geeft recht op 5 heen- en 5 terugritten (totaal 10 ritten) tussen twee door jou gekozen stations, te gebruiken binnen een periode van 49 dagen. Het is dus geen onbeperkt abonnement, maar eerder een trajectgebonden tienbeurtenkaart.

    Hoeveel je betaalt hangt opnieuw af van de afstand van je traject. Deze formule is beschikbaar voor studenten tot 25 jaar (dus tot de 26e verjaardag) en is bijzonder interessant als je een paar keer per week op en neer gaat. Ga je vaker dan 4 keer per week heen en terug, dan is een Student Abonnement doorgaans voordeliger.

Ter informatie: kijk steeds na bij je onderwijsinstelling, want ook zij kunnen een korting of een gedeeltelijke terugbetaling aanbieden.

Nieuwe stakingen in november

Helaas is er ook minder goed nieuws voor de treinreizigers: er staan nieuwe stakingen gepland bij de NMBS. De nationale vakbonden hebben een driedaagse actie aangekondigd op 24, 25 en 26 november 2025. Op deze dagen zal het treinverkeer ernstig verstoord zijn en is hinder onvermijdelijk. De planning van de stakingsdagen ziet er als volgt uit:

  • Maandag 24 november: Staking bij het spoor. De NMBS volgt op die dag een sterk aangepaste dienstregeling. Reizigers doen er verstandig aan om op voorhand alternatieven te zoeken of hun reis uit te stellen.
  • Dinsdag 25 november: Staking bij alle openbare diensten. Deze dag leggen ambtenaren en overheidspersoneel het werk neer. Ook dat kan impact hebben op het openbaar vervoer (waaronder trein, tram, bus) en andere diensten.
  • Woensdag 26 november: Nationale staking over alle sectoren heen. Op deze interprofessionele actiedag komt het hele land grotendeels stil te liggen. Ook de spoorwegen sluiten aan bij deze algemene staking, die loopt tot woensdag 26/11 22u.

Ter informatie: de NMBS heeft dit jaar al uitzonderlijk vaak gestaakt. Reeds in april 2025 was sprake van de 21e stakingsdag van het jaar op het spoor. Sindsdien zijn daar nog meerdere stakingsdagen bij gekomen, onder andere in oktober en nu opnieuw in november. Met de acties eind november erbij komt het totaal in 2025 op meer dan 25 stakingsdagen bij de spoorwegen. Dat is een ongezien hoog aantal, waarmee 2025 een recordjaar lijkt voor spoorstakingen.

Deel dit artikel

Gilis Kaat

Gilis Kaat

Kaat (21). Rechtenstudent aan UHasselt. Altijd op zoek naar het verhaal achter het nieuws, of dat nu in een rechtszaal of in je studentenleven gebeurt. Goesting in justitie, journalistiek en goeie vragen.